§1
Klubbens navn er Mariagerfjord Golfklub.
Klubbens hjemsted er Mariagerfjord Kommune.
§2
Det er klubbens formål at skabe gode muligheder for, at medlemmerne kan dyrke golf og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til golfsporten.
§3
Klubben lejer sig ind på golfbanen hos Mariagerfjord Golf A/S, står for golfbanens vedligeholdelse og organiserer de idrætslige aktiviteter, således at klubbens medlemmer kan udøve golfspillet under de bedst mulige forhold.
Klubben skal være medlem af Dansk Golf Union.
§4
Kun aktive medlemmer optages. Kun aktive medlemmer har ret til at spille på banen. Kun personer kan optages som medlem.
Som udgangspunkt er klubben åben for alle, og indmeldelse sker skriftligt til bestyrelsen, som af kapacitetshensyn periodevis kan begrænse tilgangen af medlemmer og oprette en tidsprioriteret venteliste.
Bestyrelsen fastsætter nærmere betingelserne, herunder administrationsgebyr for optagelse på venteliste samt ændring af medlemsstatus.
Der kan forud for medlemsoptagelse etableres prøvemedlemskab over en kortere periode efter nærmere, af bestyrelsen, fastsatte regler.
§5
Indskud og kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter bestyrelsens indstilling. Bestyrelsen er bemyndiget til at forhøje kontigent med op til 5% per år.
Kontingent omfatter følgende medlemskategorier:
Aktive børn (Til og med det kalenderår, man fylder 11 år)
Aktive juniorer (Til og med det kalenderår, man fylder 18 år)
Aktive ynglinge (Til og med det kalenderår, man fylder 25 år)
Aktive voksne (Til og med det kalenderår, man fylder 65 år)
Aktive pensionister (over 65 år)
Aktive hverdagsmedlemmer
Passive medlemmer
Langdistancemedlemmer
Flexmedlemmer
Kun de aktive medlemskategorier (1, 2, 3, 4, 5, 6 og 9) modtager DGU’s medlemskort.
Bestyrelsen er bemyndiget til at indføre flere eller færre medlemskategorier.
Kontingentet betales halvårligt forud.
Et nyt medlemskab af klubben er bindende for et fuldt kalenderår. Bestyrelsen kan herefter efter ansøgning bevillige passivt medlemskab.
§6
Udmeldelse af klubben kan ske efter bindingsperioden og skal sendes skriftligt til bestyrelsen med mindst 8 ugers varsel til den 30.6 eller den 31.12. Gælder ligeledes ved ændring af medlemskab fra aktiv til passiv og flexmedlem (§5, kategori 3, 4, 5, 6 til kategori 7. eller 9.) Kontingentrestance udover 3 måneder medfører eksklusion, medmindre bestyrelsen finder rimeligt grundlag til at dispensere herfra. Genoptagelse af medlemskab kan først ske, når restancen er betalt for den ekskluderede.
§7
Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes i hjemkommunen hvert år inden udgangen af marts måned. Indkaldelse skal ske skriftligt eller ved annoncering i lokale dagblade, ved opslag i klubhuset eller elektronisk med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden.
Generalforsamlingen ledes af en af forsamlingen uden for bestyrelsen valgt dirigent, der afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivning.
Stemmeberettigede er kun aktive medlemmer, som ifølge dansk lov er personligt myndige, med hver en stemme. Ikke myndige aktive medlemmer yder demokratisk indflydelse på foreningen gennem juniorudvalget, hvor disse medlemmers behov og ønsker skal være repræsenteret.
Der kan stemmes ved fuldmagt, dog max. 1 fuldmagt pr. fremmødt medlem.
Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Vedtagelse af vedtægtsændringer kræver dog, at mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer derfor.
På ethvert stemmeberettiget medlems forlangende skal der afholdes skriftlig afstemning. Ved valg af bestyrelsesmedlemmer og revisor skal der i tilfælde af kampvalg anvendes skriftlig afstemning efter følgende afstemningsmetode:
Der stemmes om samtlige ledige poster på en gang. Hvert stemmeberettiget medlem kan stemme på højst det antal kandidater, der skal vælges og kun med én stemme på hver kandidat.
Ved stemmelighed skal omvalg straks afholdes efter samme regler mellem kandidaterne med lige stemmetal, såfremt der stadigt er ubesatte poster.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen bestemmer det, eller når mindst 1/4 af de stemme- berettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom til bestyrelsen med angivelse af de forslag, der ønskes behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes inden 4 uger efter begæringens modtagelse, og indkaldelse skal ske med mindst 8 dages varsel på samme måde som indkaldelse til ordinær generalforsamling.
Over forhandlingerne på generalforsamlingen føres en protokol, som underskrives af dirigenten.
§8
Dagsorden for den ordinære generalforsamling er følgende:
Valg af dirigent.
Beretning om klubbens virksomhed i det forløbne år.
Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
Forelæggelse af budget og fastlæggelse af medlemskontingenter og indskud.
Forslag fra bestyrelsen.
Forslag fra medlemmerne.
Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Valg af revisor og revisorsuppleant.
Eventuelt
Forslag fra medlemmerne skal, for at kunne behandles på en ordinær generalforsamling, være indgivet skriftligt til bestyrelsen senest 4 uger før afholdelse af generalforsamlingen.
Forslag fra medlemmerne og fra bestyrelsen skal omtales i indkaldelsen til generalforsamlingen.